entropia | KROKI
 
 
 

Otwarcie: fot. Mariusz Jodko

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Scena Artystyczna Festiwalu mBank Nowe Horyzonty

Zuzanna Dolega, Marcin Harlender, Mariusz Jodko, Zofia Krawiec, Krzysztof Maniak, Zorka Wollny

KROKI | STEPS

wystawa | exhibition

19.07 - 13.09.2024

otwarcie: 19.07.2024 godz. 19:00 | piątek

opening: friday, 19 july 2024, 7 PM

wstęp wolny | admission free



otwarcie:

BWA Studio: 19:00
następnie Entropia i Krupa Gallery

19.07.2024 / piątek/ jesteśmy czynni do godz. 22:00

W trakcie trwania 24 festiwalu mBank Nowe Horyzonty Galeria Entropia czynna jest w godz. 12:00-20:00

W Galerii Entropia wystawa "Kroki/Steps" jest czynna do 2.08.2024 i po przerwie wakacyjnej w sierpniu jeszcze w dn. 1-13.09.2024

Uwaga: W dn. 28-29.07 /niedziela, poniedziałek/ Galeria nieczynna.


______________

wydarzenie fb
https://www.facebook.com/events/8216143738419878/8216143755086543?active_tab=about

bieżące posty i foty także na
https://www.facebook.com/galeria.entropia/

______________

Prace prezentowane na wystawie w Galerii Entropia

Zuza Dolega
Pirosłowa , 2020/2022

Marcin Harlender ZNAKI PROSTE
video: Mariusz Jodko, 2020

Zofia Krawiec
st00pki , 2024

Krzysztof Maniak
Ulica Spacerowa , 2022
Po naturze , 2022–2023 książka

Zorka Wollny
Koncert na wysokie obcasy. 2004-2024






______________



KROKI / STEPS to artystyczny projekt o chodzeniu. O praktyce, filozofii, kulturze, polityce oraz sztuce chodzenia. W trzech galeriach – Studio BWA Wrocław, Galerii Entropia i Krupa Gallery – zobaczymy prace dotyczące refleksji nad chodzeniem lub dokumentujące praktyki wędrowania, a w przestrzeni miasta będzie można na własną rękę zrealizować artystyczne scenariusze spacerów, przechadzek i wypraw.
Gdy poruszamy się pieszo, horyzont naszego doświadczania jest wyznaczany przez odległość, którą jesteśmy w stanie pokonać na własnych nogach. Zbiorowa wystawa KROKI / STEPS sięga do konceptualnych i performatywnych fundamentów współczesnego namysłu nad chodzeniem w sztuce. Od motywu pielgrzymki przez kroki o charakterze politycznym po wędrówki w wymiarze kryzysu migracyjnego. Od przechadzek odbywających się w świecie wirtualnym po kroki prowadzące ku naturze. Ekspozycja – podzielona między trzy położone w niewielkiej (spacerowej) odległości od siebie galerie – obejmuje filmowe dokumentacje performansów, instalacje, obiekty, fotografie, a nawet grę komputerową.
Praktykowanie chodzenia nie wymaga zastosowania żadnej technologii. Idąca osoba nie zostawia śladu węglowego. Chodzenie to najbardziej pierwotna, a zarazem ponadczasowa forma relacji człowieka z przestrzenią. Tempo, w którym chodzi człowiek, pozostaje niezmienne od początku historii ludzkości, czyli od chwili, w której nasi przodkowie przybrali postawę wyprostowaną i zaczęli kroczyć na dwóch nogach. Nie zmieniło go przyspieszenie tempa życia, pracy, konsumpcji i produkcji informacji, nie zmienił również rozwój technologiczny. Chodzenie nie zajmuje myśli, lecz mimo to, a raczej właśnie dlatego, zostawia miejsce na myślenie – stąd jego ścisły związek z filozofowaniem. „Chodzenie, w wersji idealnej, jest stanem, w którym umysł, ciało i świat spotykają się z sobą, jak gdyby były trzema prowadzącymi rozmowę postaciami, trzema dźwiękami niespodziewanie łączącymi się w akord” – pisze Rebecca Solnit w książce Zew włóczęgi. Opowieści wędrowne. Z kolei Friedrich Nietzsche, który „cierpliwość pośladków” nazywa grzechem przeciw Duchowi Świętemu, w Ecce Homo apeluje: „Jak najmniej siedzieć”. Filozof, wytrawny i namiętny piechur, zalecał, by nie ufać żadnej myśli zrodzonej w bezruchu. Jeśli istnieje więc droga, na której można odnaleźć zerwane połączenia umysłu z ciałem, a ciała z Innymi, z otoczeniem i naturą, należy ją przejść na piechotę.
Przedsięwzięcie – jako część Sceny Artystycznej festiwalu mBank Nowe Horyzonty – odwołuje się do tematu programu filmowego poświęconego właśnie chodzeniu. To nie przypadek, historia kina zaczyna się przecież od obrazu dokumentującego idących ludzi – Wyjścia robotników z fabryki braci Lumière.
_______________________