entropia | ENTROPIA na Pohyb—Zvuk—Prostor 2022 / Bludny Kamen / Tovarna Litultovice / Opava
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ENTROPIA na Pohyb—Zvuk—Prostor 2022 / Bludny Kamen / Tovarna Litultovice / Opava

15.10.2022 godz. 17:00 | sobota

saturday, 15 october 2022, 5:00 PM

wstęp wolny | admission free



Pejzaż nadmorski z muszlą / collage: Alicja Jodko
________________

In A Landscape of Entropia / archiwum video, partytury

http://bludnykamen.cz/bk/pohyb-zvuk-prostor-2022/

Z okazji siedemdziesiątej rocznicy premiery 4’33” postanowiłem przyjrzeć się żywej tkance twórczości Johna Cage’a, odnosząc ją do współczesnej muzyki i sztuki. Żadnych wzorcowych wykonań, ale nadpisywanie, rekontekstualizowanie, twórcze przerabianie. Takie są główne założenia przyświecające festiwalowi Pohyb ——— Zvuk — Prostor —— 2022, który odbędzie się już w najbliższą sobotę na czeskiej prowincji.
Wystąpią znakomici artyści i artystki: Alessandro Bosetti, Anna Zaradny, Edka Jarząb, Prague Quiet Music Collective, Marcin Barski, Konrad Gęca i Szymon Hałaszuk.
Dodatkowo pokażemy wybór dokumentacji działań odbywających się w Galeria Entropia (prowadzonej przez Mariusza i Alicję Jodko) oraz książkę „Zang pat phwut” Karoliny Pietrzyk, Gilberta Schneidera i Tobiasa Weniga (którzy są też autorami plakatu).

Paweł Szroniak / kurator


________________


In A Landscape
Galeria Entropia / archiwum video


In A Landscape _John Cage_Andrew Okrzeja piano, 1993, 10:50
video vhs: Mariusz Jodko
Alicja Jodko_Góra–Dół / Up–Down, 1992, 6:49
video vhs: Mariusz Jodko
Iga Brej_Pejzaż Cichy dla Nieznajomego / Silent Landscape for a Stranger, 1997, 6:56
video vhs / lights: Mariusz Jodko

Rozpoczynając od utworu Johna Cage’a „In a landscape” wykonanego przez Andrew Okrzeję w 1993 roku w trakcie koncertu londyńskiej grupy Ciy Garden w Galerii Entropia zapraszamy na podróż w czasie i przestrzeniach wizualno-dźwiękowych Entropii zarejestrowanych na archiwalnych taśmach VHS. Zobaczymy (i usłyszymy) kolejno instalacje: „Góra-Dół” Alicji Jodko /1992/ i „Pejzaż cichy dla nieznajomego” Igi Brej /1997/. Można potraktować je jako aleatoryczne utwory muzyczne składające się z dźwięków generowanych przez obiekty oraz otoczenie, a w przypadku instalacji „Góra–Dół” pochodzących również z radiowych nagrań muzyki J. Cage'a. Nagrania video próbują uchwycić wizualność oraz specyficzną sonosferę przestrzeni galeryjnej oraz są zapisem interakcji dokamerowych.