![]() |
fot. m.j / a.r.
Jerzy Andruszko
SOVIET GO HOME!
wystawa | instalacja | exhibition | installation
07.06 - 21.06.2022
otwarcie: 07.06.2022 godz. 18:00 | wtorek
opening: tuesday, 07 june 2022, 6 PM
wstęp wolny | admission free
___________
wydarzenie fb
https://www.facebook.com/events/1002686577285704
___________
Na wystawie w Galerii Entropia Jerzy Andruszko nawiązuje do swojego projektu stworzonego w 2013 roku w dwudziestą rocznicę wyjścia wojsk radzieckich z Polski. Temat obecności obcych wojsk na czyimś terytorium okazuje się ciągle aktualny. Zmieniła się tylko lokalizacja. Praca jest ponadczasowa i to wyznacza w jakimś sensie jej konceptualną perspektywę.
Instalacja, której kluczowymi elementami są ceramiczne, wojskowe buty - „sapogi” umieszczone na konstrukcji w kształcie obelisku, jest nie tylko reakcją na wydarzenia ostatnich miesięcy i agresję rosyjską w Ukrainie. Przywołuje także pamięć demona „homo sovieticus” - destrukcyjnego kolosa na glinianych nogach i symbolu mentalności post sowieckiej. Nawiązuje do formy pomników „ku czci”, których jeszcze wiele istnieje w Polsce i innych krajach byłego „demo-ludu”. Jest jakby skrzyżowaniem „Suszarki do butelek” Marcela Duchampa i imperialnego obelisku. Na wystawie znajdziemy więcej fragmentów typu ready-made, jednakże na ich dadaistyczny i surrealistyczny rodowód kładzie się ponurym cieniem kontekst aktualnej sytuacji politycznej. Taką realistyczną aktualizacją jest np. seria zdjęć z ekranu telewizora w dn. 9.05.2022 kiedy różne stacje telewizyjne relacjonowały defiladę w Moskwie i inne zdarzenia.
___________
Jerzy Andruszko studiował na Wydziale Architektury Wnętrz PWSSP we Wrocławiu. W burzliwych latach 80. uczestnik strajków studenckich, rzecznik prasowy komitetu strajkowego. Uprawia malarstwo, ceramikę, gra na drumli. Przez kilkanaście lat prowadził warsztaty arteterapii w pracowni ceramicznej w Brzegu. Od 2003 do 2019 roku organizował wystawy i tworzył program Galerii Sztuki Współczesnej w Brzegu. Jest to jego druga wystawa indywidualna w Galerii Entropia. /Pierwsza — "Malarstwo intuicyjne, drumla globalna", 2004/
W cyklicznych, wielowątkowych pracach artysta powraca do kwestii pamięci i właściwych jej mechanizmów. Interesuje go zjawisko zniekształcania obrazów i wydarzeń w kulturze masowej. W swoich pracach stara się zrewidować istniejące konwencje upamiętniania, tworzy subiektywną narrację rekonstrukcji historycznej.