proj. zaproszenia: M.J.

 
 
 
 

animacja teraz | animation now

OD NOCTURNA ARTIFICALIA DO INVENTORIUM ŚLADÓW Twórczość Braci Quay przedstawia Małgorzata Sady | FROM NOCTURNA ARTIFICALIA TO INVENTORIUM OF TRACES The Quay Brothers ouevre introduced by M.Sady

pokaz | screening

3.04.

wstęp wolny | admission free



Spotkanie i pokaz w Entropii stworzyło możliwość zapoznania się z bogatą twórczością jednych z najbardziej fascynujących artystów filmu animowanego. Pokaz przygotowała Małgorzata Sady, asystentka reżyserów i koordynatorka ich najnowszego projektu 'Inventorium śladów' poświęconemu Janowi Potockiemu, zrealizowanemu na zamku w Łańcucie.


W całości twórczość braci Quay pozostaje poza obszarem jakichkolwiek definicji gatunkowych. W istocie, naśladownictwo ich wyjątkowego stylu, jakie można dostrzec u innych twórców filmu animowanego, to hołd złożony sztuce, którą wynaleźli. Wszystkie ich filmy są kolekcją obrazów, odmiennych od własnych doświadczeń odbiorczych widza. Całość dzieła to magiczna wycieczka w czarodziejski świat wyobraźni, historii, obrazów i pre-Freudowskiej psychologii. Urzeczywistnili to, co uprzednio istniało tylko w postaci języka symbolicznego, w tajemnych, zaszyfrowanych manuskryptach, w rysunkach, muzyce, może w sztuce matematycznej, w tym co nadawało formę i materialność pamięci, wewnętrznym stanom psychicznym i obsesjom.

Stephen i Timothy Quay urodzili się 17 czerwca 1947 w Norristown, stanie Pensynwalia. Animatorzy, reżyserzy. Są jednymi z najbardziej oryginalnych twórców filmowych. Bracia bliźniacy, Stephen i Timothy, studiowali ilustratorstwo w Filadelfii, a następnie rozpoczęli naukę w Royal College of Art w Londynie, gdzie w latach 70’ zaczęli robić krótkie animacje. Od tego czasu mieszkają w Londynie realizując swoje unikalne i innowacyjne filmy pod egidą Koninck Studios.

Jednym z głównych źródeł inspiracji twórczości Braci Quay jest tradycja animacji wschodnioeuropejskiej. Ich dzieła charakteryzują się przede wszystkim pieczołowitą dbałością o szczegóły, zapierającą dech w piersi siłą oddziaływania koloru i faktury, a także niestandardowymi, niesamowitymi technikami operowania ostrością i ruchami kamery. To wszystko powoduje, że ich filmy intrygują i - ze względu na swój oryginalny styl - są łatwo rozpoznawalne. Najbardziej znani ze swojego klasycznego filmu z 1986 roku „ULICA KROKODYLI”, który reżyser Terry Gilliam uznał niedawno za jedną z dziesięciu najlepszych animacji wszechczasów. Bracia Quay są mistrzami miniaturyzacji. Na swych
niewielkich planach zdjęciowych tworzą niezapomniany świat sugestywnych, mrocznych krajobrazów dziecięcych marzeń i koszmarów. W 1994 roku zrealizowali swój pierwszy pełnometrażowy film fabularny pt. „INSTYTUT BENJAMENTA”.

Bracia Quay są również autorami teledysków takich wykonawców jak Peter Gabriel, Michael Penn, His Name is Alive, Sparklehorse, 16 Horsepower; a także reżyserowali spoty reklamowe MTV, Nikona, piwa Murphy czy Slurpee.

Wykonują także scenografie teatralne i operowe. W 1998 roku ich scenografia do „The Chairs” Ionesco zyskała poklask na Broadwayu. W 2000 roku razem z Karlheinzem Stockhausenem zrealizowali obsypany nagrodami film „IN ABSENTIA”, a także dwa filmy taneczne: „DUET” i „THE SANDMAN”. Z kolei w 2002 roku nakręcili animowaną sekwencję snu Fridy Kahlo do filmu Julie Taymor „Frida”.

W 2003 roku Bracia Quay zrealizowali wraz z kompozytorem Stevenem Martlandem cztery krótkie filmy animowane, a w 2005 roku na Locarno Film Festival miał premierę ich drugi film fabularny pt. „STROICIEL TRZESIEŃ ZIEMI”. Natomiast w 2007 odbyła się premiera filmu „EURYDICE, SHE SO BELOVED” z muzyką Monteverdiego.

M.S.


Małgorzata Sady /1978 – dyplom w Instytucie Filologii Angielskiej, UMCS w Lublinie/ Współpracuje z galeriami sztuki współczesnej, centrami sztuki, festiwalami teatralnymi i filmowymi w Polsce i zagranicą (jako tłumacz, realizator, kurator i uczestnik projektów artystycznych). Tłumaczka (język angielski i niemiecki) tekstów literackich, filozoficznych, historycznych i o sztuce współczesnej /m.in. Wittgenstein, S. Themerson, B.Russell/ Prowadzi niezależną oficynę wydawniczą "Gaberbocchus". Asystentka reżyserów w ich ostatnim projekcie INVENTORIUM ŚLADÓW poświęconym Janowi Potockiemu, zrealizowanym w Łańcucie. Autorka improwizacji muzycznych w filmie.