![]() |
EnzoCucchi/2010/olej, płó́tno/50x65/NeilYoung/2010/olej płótno/45x70/BobDylan2010/olejpłótno/100x100
g e s t y m a l a r s k i e
Zdzisław Nitka
DON'T THINK TWICE IT'S ALL RIGHT
happening + nowe obrazy | happening + new painting
18.01 - 22.01.2011
otwarcie: 18.01.2011 godz. 19:00 | wtorek
opening: tuesday, 18 january 2011, 7 PM
wstęp wolny | admission free
Gest malarski w najczystszej postaci utożsamiam z obrazami Franza Kline'a, Pollocka i de Kooninga - artystów, których bardzo podziwiałem w młodości.
Przez jakiś czas uczyłem się malarstwa korzystając z ich lekcji, a i do tej pory - chociaż moje obrazy są przedstawiające - ciągle towarzyszy mi gestualny sposób pracy. Gest jest dla mnie przednią zabawą, która w sztuce wydaje się być sprawą priorytetową. Gest jest poddaniem się działaniu przypadku bo dobrze jest zasypać świadomość twórczą.Gest jest wspaniały. Napisał mi receptę na sztukę: Podejdź do płótna, uderz je! Nie myśl dwa razy.
Zdzisław Nitka, XII 2010
____________________________
Zdzisław Nitka.
Urodzony 26.01.1962 r. w Obornikach Śl. W dwunastym roku życia, oglądając reprodukcję obrazu Maurice'a Vlamincka 'Parowiec' postanawia zostać malarzem. 1976-1981 Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Lekcje z Jerzym Rosołowiczem i Zbigniewem Paluszakiem.
1982-1987 studiuje malarstwo w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu i otrzymuje dyplom pod kierunkiem prof. J.Hałasa. Od 1988 r. jest nauczycielem akademickim w rodzimej uczelni.
Nitka jest malarzem i rysownikiem, zajmuje się również drzeworytem, rzeźbą, happenningiem i książką artystyczną.
W latach 80. korespondował z G.Baselitzem, wybitnym artystą niemieckim, który dedykował mu pracę na papierze 'Maler Nitka'.
____________________________
GESTY MALARSKIE
Trzecia odsłona nowego projektu „Gesty malarskie” otwartego na działania i zdarzenia odnoszące się umownie do malarstwa. Zapraszamy artystów i widzów do akcji, które mogą mieć charakter eksperymentu z różnymi mediami i formami wyrażania ekspresji w kontekście gestu malarskiego; sytuacji, w których ów gest uaktywnia proces twórczy a także stymuluje i poszerza odbiór sztuki i samego malarstwa.
Koordynator projektu: Andrzej Rerak