|
fot. B.M. / plakat.M.J.
dokumentacja z otwarcia wystawy, fot. Mariusz Jodko
Międzynarodowy Dzień Animacji
Bartosz Mokrzycki
BYĆ JAK EADWEARD MUYBRIDGE | BE LIKE EADWEARD MUYBRIDGE
instalacja | installation
25.10 - 07.11.2024
otwarcie: 25.10.2024 godz. 18:00 | piątek
opening: friday, 25 october 2024, 6 PM
wstęp wolny | admission free
___________
wydarzenie fb
https://www.facebook.com/events/509922258682278/509922285348942/?ref=newsfeed
___________
współpraca kuratorska
Mariusz Jodko
___________
W 2002 r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Twórców Filmu Animowanego (Association Internationale du Film d’Animation – ASIFA) ustanowiła 28 października Międzynarodowym Dniem Animacji. Idea tego globalnego święta zrodziła się dla upamiętnienia pierwszego publicznego pokazu animacji Theatre Optique Emile’a Reynauda, który odbył się 28 października 1892 roku w Grevin Museum w Paryżu. Powszechnie uznaje się to wydarzenie za symboliczny początek historii „nowożytnej” animacji.
Galeria Entropia współpracując z ASIFA Int. i ASIFA Polska od kilkunastu lat organizuje MDA we Wrocławiu. Najczęściej program przybiera formę pokazów kuratorskich wyborów filmów animowanych z całego świata oraz instalacji.
W tym roku głównym akcentem MDA w Galerii Entropia będzie instalacja świetlna Bartosza Mokrzyckiego „ożywiająca” ikoniczny motyw z historii fotografii, a zarazem kinematografii - wykonane przez Eadwearda Muybridge’a studium ruchu galopującego konia.
Autor używa własnoręcznie skonstruowanych urządzeń optycznych przypominających archaiczne „latarnie magiczne” służące do wyświetlania obrazów. Specjalna konstrukcja umożliwia poruszanie i swoistą animację obiektów umieszczanych we wnętrzach magicznych skrzynek.
Bartosz Mokrzycki, fotograf, rzeźbiarz, dydaktyk, absolwent Mediacji Sztuki na wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im E. Gepperta we Wrocławiu. W swojej filozofii fotografowania odwołuje się do intuicji, jako niewyczerpanego źródła inspiracji i pomysłów, a narzędziem do ich realizacji jest inscenizacja będąca po części odwołaniem do jego zainteresowań rzeźbą.