entropia | O TYM, O CZYM NIE PRZECZYTACIE W KSIĄŻCE czyli Czasami widzę to, czego nie ma

fot. Mariusz Jodko

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

fot. Mariusz Jodko

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Marcin Harlender

O TYM, O CZYM NIE PRZECZYTACIE W KSIĄŻCE czyli Czasami widzę to, czego nie ma | ABOUT WHAT YOU WON'T READ ABOUT IN THE BOOK That is, Sometimes I see what is not there

wystawa | promocja książki | działania interaktywne | pokazy video | „hipnagogiczne zjawiska entopt | exhibition | book promotion | interactive activities | video shows | "hypnagogic entoptic phenomena

09.04 - 12.04.2024

otwarcie: 09.04.2024 godz. 18:00 | wtorek

opening: tuesday, 09 april 2024, 6 PM

wstęp wolny | admission free



fot. Mariusz Jodko
_______________

wydarzenie fb
https://www.facebook.com/events/881346613744910?ref=newsfeed

_______________

współpraca kuratorska: Mariusz Jodko

współorganizatorem wydarzenia jest Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu

_______________


program:

9.04.2024 | wtorek | godz. 18:00
otwarcie wystawy i promocja książki „Harlender” wydanej przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu; redakcja Cezary Kaszewski

11.04.2024 | czwartek | godz. 18:00
pokaz „Przemiany i przekroczenia”
unikalna dokumentacja działań
Marcina Harlendera w Galerii Entropia
w latach 1990-2023
video: Mariusz Jodko

12.04.2024 | piątek | godz. 18:00
goście specjalni


„O tym, o czym nie przeczytacie w książce czyli czasami widzę to, czego nie ma” Marcina Harlendera to kilkudniowa audio-wizualna podróż przez świat obiektów i obrazów z różnych okresów. Od „Rozjechanego wiadra” (z 1978 r.) przez „Białe kreski” (od lat 90. do 2012 r.) po „Krzywe kółka” (z 2023 r.) oraz nowe rzeczy. Wystawa połączona jest z cyklem zdarzeń, który otwiera prezentacja poświęconej artyście książki, właśnie wydanej przez wrocławski Ośrodek Kultury i Sztuki. Jak pisze Cezary Kaszewski, redaktor i pomysłodawca publikacji: „Dla młodych artystów wrocławskich, Harlender jest malarzem ważnym, swoistym mitem. Album pokazuje część jego malarskiej twórczości, przywołuje historyczne performansy. Książkę z wypowiedziami krytyków sztuki, dziennikarzy, artystów, historyków sztuki, ilustrują obrazy Artysty. Autorzy, którzy napisali o Nim tylko jedno zdanie nawiązują do ważnego gestu Harlendera. Artysta jedną białą kreską, namalowaną pod mostem Warszawskim, wszedł do historii polskiego street artu. Harlender od ponad 30. lat jest związany z Galerią Entropia. Nic dziwnego, że to właśnie tutaj album się ujawnia.”

Krótka, efemeryczna wystawa rozpocznie się od spotkania i promocji wyżej wspomnianej książki – monografii artysty, która zawiera bogatą dokumentację fotograficzną, obszerne teksty prof. Anny Markowskiej i prof. Cezarego Wąsa oraz wiele innych wypowiedzi. Przez następne dni będą zachodzić „przemiany i przekroczenia” oraz „hipnagogiczne zjawiska entoptyczne”. Galeria Entropia zaprezentuje unikalne materiały filmowe z działań i performansów Marcina Harlendera z okresu trzydziestu kilku lat, a zakończy ten cykl spotkanie z gośćmi artysty.

_______________


Marcin Harlender /ur. 1959/, malarz, performer, twórca instalacji, happeningów, teoretyk sztuki, od lat zajmuje się analizą bezpośrednich oddziaływań obiektów sztuki na świadomość ich odbiorcy w przestrzeni galeryjnej jak i poza nią. Studiował na PWSSP we Wrocławiu /1982-1989 i 1991-1992/, dyplom w pracowni prof. Konrada Jarodzkiego /1996, ASP Wrocław/. Na przełomie lat 80. i 90. autor i uczestnik wielu działań i akcji artystycznych w przestrzeni miejskiej Wrocławia /wraz z innymi artystami skupionymi wokół Lecha Twardowskiego/, autor wystaw i wystąpień indywidualnych /w tym wielu w Galerii Entropia, z którą współpracuje od 1989 r./ W końcu lat 90 zainicjował w swojej pracowni galerię O.B.O.K, miejsce spotkań i prezentacji sztuki aktualnej.

Charakterystycznym znakiem artysty jest biała kreska, której nadał różnorodny byt w aspekcie kosmicznym jak i formalnym. Jest ona efektem wieloletniej, konsekwentnej pracy analitycznej i poszukiwania maksymalnie prostego i uniwersalnego symbolu. Pojawia się w wielu kontekstach, w różnorodnej skali stając się swoistym bytem, generatorem formy i idei.

/fragment większej całości, na podstawie ogólnodostępnej bazy danych/