|
dokumentacja wystawy; zdjęcia 6-10 i 12-18 fot. Katerina Kouzmitcheva, / 11 i 13 fot. J. Bortkiewicz
fot. Katerina Kouzmitcheva, Mariusz Jodko
Dy Tagowska
UCIECZKA W GÓRY. Sen o Wandzie Rutkiewicz | ESCAPE TO THE MOUNTAINS. Dream about Wanda Rutkiewicz
instalacja | obiekty | installation | objects
17.01 - 07.02.2024
otwarcie: 17.01.2024 godz. 18:00 | środa
opening: wednesday, 17 january 2024, 6 PM
wstęp wolny | admission free
______________
„wspinaczka” po wystawie, spotkanie z artystką:
23.01.2023 | wtorek | godz. 18:00
https://www.facebook.com/events/904582414581729/?ref=newsfeed
______________
wydarzenie fb:
https://www.facebook.com/events/234672829671536/234672839671535?active_tab=about
______________
Rozmowa Anji Ogulevich z Danielą Tagowską i fotorelacja z wystawy w Magazynie Szum.
https://magazynszum.pl/ucieczka-w-gory-sen-o-wandzie-rutkiewicz-dy-tagowskiej-w-galerii-entropia/
________________
Wystawa eksploruje istotny w twórczości Dy Tagowskiej problem mitologizacji sportu i motywacji do ekstremalnego wyczynu. Artystka od lat przenosi własne, młodzieńcze doświadczenia sportowe na pole sztuk wizualnych, a historyczna i współczesna estetyka sportu budują warstwę wizualną jej interdyscyplinarnych realizacji.
Postać Wandy Rutkiewicz ujęta jest wielowymiarowo, również jako twórczyni fotografii gór pokazanej na wystawie.
Jednocześnie Tagowska mierzy się z zagadnieniem niepowstrzymanej ambicji, niejednoznacznych motywacji prowadzących do pokonywania własnych ograniczeń na skraju niemożliwości. W swojej praktyce artystycznej sięga po formę eseju wizualnego podpieranego bogatą w konteksty warstwą tekstową. Istotnym elementem wystawy i w pewnym sensie jej scenografią są fornirowane, czeczotowe płyty meblowe, na których artystka od kilku lat realizuje grafiki o tematyce sportowej (jak cykl Olimpia poświęcony twórczości Leni Riefenstahl). Ich rozbudowana wizualnie forma, przypominająca plamy czy testy Rorschacha, staje się uniwersalną kliszą dla archetypicznych obrazów i medialnych przekazów dotyczących sportu. Tagowską szczególnie interesuje twórczość sportowców i sportsmenek dokumentujących środowisko swojej pasji. Z zaciekawieniem bada również, czy obraz (image) sportu da się oddzielić od propagandy, czy też ciało ludzkie w ruchu albo obraz gór zawsze będą stanowić swoisty rodzaj propagandy i kultu. Jedno z pomieszczeń w Galerii Entropia zamienia na lubianą przez siebie formę mikromuzeum – memoriału sportowego. W większej sali można się zetknąć z artystycznym przetworzeniem snu o Wandzie Rutkiewicz, a w drugiej obcować bezpośrednio z duchem himalaistki poprzez wykonaną przez Rutkiewicz fotografię, osobiste pamiątki czy wywiad telewizyjny.
_____________
Daniela Tagowska
Artystka intermedialna i kuratorka przedsięwzięć artystycznych, urodzona w 1985 roku we Wrocławiu. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku malarstwo. Wykładowczyni na macierzystej uczelni.
Akredytowana trenerka (ICF PCC) i facylitatorka procesów twórczych specjalizująca się we wspieraniu artystów i badaniu potencjału kompetencyjnego sztuki. Zrealizowała kilkanaście wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt zbiorowych. Swoje realizacje artystyczne dopełnia esejami osadzającymi je w szerszym kontekście kulturowym. Specjalizuje się w mitologizacji sportu, w 2021 roku obroniła pracę doktorską pt. Gymnocide. Igrzyska jako święto, indywidualna ofiara i akt przemocy. O wizualnej sile i dynamice archetypów.