|
fot. Mariusz Jodko
Jacek Zachodny
PAMIĘĆ KOŚCI | BONE MEMORY
obiekty | malarstwo | instalacja video | objects | paintings | video installation
07.11 - 24.11.2023
otwarcie: 07.11.2023 godz. 18:00 | wtorek
opening: tuesday, 07 november 2023, 6 PM
wstęp wolny | admission free
_______________
wydarzenie fb:
https://www.facebook.com/events/854247272844938/854247282844937
_______________
Rozmowa Maćka Przestalskiego z artystą w Radio Wrocław Kultura
https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/135544/Sztuka-w-RWK-46-2023
_______________
fotorelacja w MagazynSZUM
https://magazynszum.pl/jacek-zachodny/?theme=szum_2023
_______________
WIECZNE BIEŻEŃSTWO
spotkanie autorskie
14.11.2023 godz. 18:00
_______________
Na najnowszej wystawie Jacka Zachodnego znajdują się obiekty, rzeźby, instalacje i video z lat 2021-23. Autor buduje osobiste przedmioty kultu korzystając z elementów symbolicznie lub fizycznie związanych z poprzednimi właścicielami i ich historiami należącymi do przeszłości. Ponieważ transmisja genów pozostawia w naszym białkowym zapisie ślad przeszłych pokoleń, Przodkinie i Przodkowie przekazują swoim potomkom przeciwstawne cechy, traumy, uwarunkowania i własne doświadczenia. Poprzez to, chcąc czy nie, całe życie zasiadamy w ich kręgu. Rzeczywistości są zbyt połączone ze sobą, zasupłane, mimo to autor podąża za niemożliwym do zrealizowania pragnieniem bycia razem, w jednej wspólnej przestrzeni, w pamięci, poza czasem.
_____________________
Jacek Zachodny tworzy instalacje multimedialne, wideo, obiekty, rzeźby i obrazy. Podróżuje, performuje i pisze. Stara się zrozumieć. Wystawie towarzyszy spotkanie autorskie, na którym artysta podejmie temat „bieżeństwa”, nawiązując do zjawiska masowej migracji i przesiedlenia ludności w głąb imperium carskiego w trakcie I wojny światowej.
strona www artysty: http://www.jacekzachodny.pl
_____________________
Pamięć kości
Idea.
Fundamenty nas samych budowali inni, oprócz DNA przekazując to, co umieli lub co czuli. Niektórzy z nas mieli szczęście korzystania z gromadzonych dóbr, wiedzy i miłości, inni zamknięci zostali w kręgach wielopokoleniowych traum i win, wypaczonych tradycji i przekazywanych nałogów. W naszym najskrytszym DNA, w najmniejszych komórkach naszego ciała, w pamięci i hormonach, w dodatkowych synapsach ukrył się i namnaża pasożyt pamięci poprzednich pokoleń, bardzo niebezpieczny dla nieodpornych.
Dziedzictwo, którego nie można było odrzucić objawia się poczuciem osamotnienia, zmianami osobowościowymi – depresją, nostalgią, brakiem zrównoważenia i wyrażania emocji, trudnością z założeniem rodziny i posiadaniem dzieci, nadmierną drażliwością, stanami lękowymi, otępieniem uczuciowym i brakiem zaufania wobec obcych oraz zaburzeniami w rozwoju fizycznym, nałogami, a w skrajnych przypadkach okrucieństwem.
Ludzie zniewoleni przez bliskich, swoją społeczność, religię, nałogi, wojnę i barbarzyństwo bezwiednie przekazują traumę swoim potomkom. Tworzą mimowolnie między-pokoleniową transmisję traumy, z którą w nieświadomości wiele osób żyje na co dzień.
_____________________
Prace
Pracy nad zanurzoną w przeszłości wystawą towarzyszyło głębokie przeżywanie teraźniejszości, a potencjal przyszłośći stawał się bardziej rozpoznawalny i oswojony. Znaczenie i zrozumienie intencji poszczególnych rzeźb, obiektów stawało się jaśniejsze, bardziej klarowne. Prace poszły w kierunku prób przemiany i zrozumienia.
Udało się przemienić czarne i przygnębiające energie "Pnia rzeźniczego" (sprowadzonego spod Gryfowa Śląskiego), który przez sto lat wchłaniał cierpienie, strach i śmierć. Najciemniejsze jego plamy i ślady zastąpiły złocenia, jego czarna złowroga powierzchnia zamieniła się w utopijną świetlistą krainę.
Wiszący obiekt "Przodkinie/Przodkowie" splatał się naturalnie i budował z rzeczy, które były żywą pamięcią przeszłości, supłami losu – pamiątkami po codziennej egzystencji przodkiń i przodków, wielu ukochanych osób, zagubionych we wspomnieniach, w upływającym czasie. "Igielnik" przypomina o pominiętych historiach kobiet, ich milczeniu, o ich ekspresji i cichym bólu zamkniętym w ścianach domów, serwetkach i wyszywankach.
"Obrus i bumerang" to prace moich rodziców z lat 70/80. Mogą reprezentować różne wyobrażenia o świecie, niedopasowaniu marzeń, mogą być też odebrane jak nieintencjonalne wyobrażenie Ying i Yang, wzajemnego dopełnienia.
Zderzenie to obiekt złożony z setek ptasich piór. Każde z nich to praca o tragizmie istnienia, o ciągłej konfrontacji i walce o przetrwanie.
Wideo "Ziemia" nawiązuje do cyklu przyrody, przerywanego okrutnym działaniem ludzi. Film powstawał w cieniu trwającej wojny i bezpośrednio nawiązuje do popełnianych na niej zbrodni. Ciągłe próby jej ukrycia przeplatają się z nieustannym jej odkrywaniem.
_____________________
„Wieczne Bieżeństwo”
Wyruszając na poszukiwania liczyłem, że poprzez osobistą historię i bezpośrednio znanych bohaterów, których krew płynęła również we mnie, łatwiej będzie pojąć innych ludzi, ich decyzje i wybory. Empatię i zrozumienie dla wszystkich istot powiększyć o dodatkowy kredyt. W drodze wiele osób mówiło, że nie ma co grzebać się w przeszłości, co martwe to martwych, co tam można znaleźć, same groby, lepiej nie ruszać, „teraz” jest ważne. Jednak czułem że „teraz” pochodzi z przeszłości, w przyszłość podążając. I tam, gdzieś w ostępach czasu żyli nasi genetyczni stworzyciele, stamtąd pochodzą zapomniane opowieści i te którymi nasiąkaliśmy w dzieciństwie przy rodzinnych stołach...
Jacek Zachodny, 2020
_____________________