
z cyklu "Idolatria"

z cyklu "Nowa Gramatyka
Fizjonomii"

z cyklu "O nas"
<<<
|
|
Tytuł: Kolekcja
Banalna - składa się z fragmentów trzech serii tematycznych,
które pozostają względem siebie w chronologicznym i problemowym związku:
"Idolatria"
- posługuje się zestawieniami wizerunków współczesnych idoli z mitycznymi
bogami i herosami, których wyobrażenia są reprezentowane przede wszystkim
przez rzeźbę antyczną - kanon piękna, ideał, który nie podlega reinterpretacji.
Pojęcie IDEAŁU odnosi się do doskonałości, wzoru będącego normą, probierzem
przy ocenie "rzeczy" należących do tego samego rodzaju. IDOL
to podobizna, widmo, symbol bóstwa, bożyszcze. Idol to ktoś kogo uwielbiamy
chcemy naśladować, ulegamy jego magii, czarowi, chociaż często określają
go negatywne lub niejednoznaczne atrybuty.
"Nowa Gramatyka
Fizjonomii" - polemizuje z popularną niegdyś w antropologii
teorią - frenologią. Sylwetki (fizjonomie) polityków zostały przypisane
podobiznom osób przedstawionych w książce Hansa F. K. Gűnthera Raffenkunde
des Deutschen Volkes wydanej w 1922 w Niemczech. Autor posłużył się, w
celu scharakteryzowania typów różnych ras (dynarskiej, bałtyckiej, alpejskiej
i innych) wizerunkami ludzi zwyczajnych jak i ważnych osobistości. Szczególny
dobór postaci oraz przypisanie pozytywnie wartościujących cech wybranym
rasom, zwłaszcza ludziom zasłużonym lub wybitnym, ujawnia tendencyjność
i absurdalność pseudo-naukowych poczynań. Nowa Gramatyka Fizjonomii jest
osobliwą antropologiczną tablicą przywódców i władców zestawionych według
subiektywnych, często pozornych podobieństw, koincydencji rasowych i trzeciorzędnych
kategorii (np. pozycja w systemie władzy, status społeczny). Wszystkie
opisy na tablicy zostały zaczerpnięte z książki.
"O nas"
Społeczeństwo może zaistnieć dopiero wtedy, kiedy ludzie tak samo
patrzą na wiele zjawisk i mają te same poglądy na wiele spraw, kiedy wreszcie
te same fakty wzbudzają w nich te same wrażenia i te same myśli.
Tocqueville
Pojęciem społeczeństwa, jego definicją, zajmowali się filozofowie, historycy
i socjologowie. Temat rozległy, wciąż podejmowany i redefiniowany. W XIV
wieku włoski malarz Ambrogio Lorenzetti namalował w Palazzo Publico na
zamówienie Gminy Sieneńskiej fresk Alegorie Dobrych i Złych Rządów. Dzieło
przełomowe nie tylko ze względu na przedstawienie po raz pierwszy pejzażu
miejskiego, ale także na przełożenie na język figuratywny perspektywy
doktrynalno - symbolicznej, filozoficznej. Idealistyczny model zbudowany
na etycznej opozycji - dobra i zła władza - stanowi kompendium wiedzy
o ówczesnym społeczeństwie. Chociaż dotyczy odległej epoki, porusza
dwa fundamentalne, uniwersalne i wciąż aktualne wątki: moralny i polityczny.
" O nas" to praca o stosowaniu i pojmowaniu na codzień cnót
przez ludzi z różnych środowisk.
___________________________
Barbara Maroń
W latach 1987 - 1989 współprowadziła galerię "gt" w Krakowie.
Członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Członek - założyciel Stowarzyszenia
Fort Sztuki.
Kurator pierwszej edycji festiwalu Fort Sztuki93 (w Forcie Św. Benedykta
w Krakowie). W latach 1994 - 2000 brała udział w pracach komitetu programowego
i organizacyjnego festiwali "Fort Sztuki".
Animatorka wielu wydarzeń artystycznych w kraju i za granicą. Od 2004
związana z redakcją poświęconego sztuce aktualnej i nowym mediom kwartalnika
Fort Sztuki.
We wcześniejszych pracach zajmowała się dualistyczną naturą przedmiotu
i jego odbicia, cienia, oraz relacjami konwencjonalnych znaków i ich wizualnych
czy też fizycznych reprezentacji. Zrealizowała szereg instalacji site
specific.
W pracach z ostatnich lat skupia się na subiektywnie formułowanej istocie
podobieństwa. Dokonując prostych zestawień ikonicznych (przy użyciu fotografii,
grafiki komputerowej i cyfrowego wideo) bada charakter, nastrój i subtelne,
drugoplanowe zależności, które zachodzą pomiędzy nośnikami znaczeń, pojęć
i emocji. Dotyka problemów natury procesu identyfikacji, samo-identyfikacji
i kreacji wizerunku, równocześnie zbliża się do rzeczowej analizy praktyk
reklamy, marketingu i innych mechanizmów społecznej manipulacji.
|