znajdź 4
szczegóły na zdjęciu I INNI to trochę sarkastyczny,
trochę zdystansowany wspólny pseudonim pary artystów - Miry Boczniowicz
i Andrzeja Urbańskiego. Oboje mający na koncie wiele wystaw indywidualnych
oraz nagród w kraju i za granicą od kilku lat działają i występują razem
tworząc przede wszystkim w sferze nowych mediów i na obszarach dotychczas
oficjalnie niezaanektowanych przez sztukę. Przyjemność przed transakcją to tytuł instalacji dotyczącej mechanizmów konsumpcji ujętych w skali makro, mikro a także tesco. Autorzy kolejny raz podejmują temat ujarzmienia i władzy. Mniej lub bardziej uświadamiane przyjemności często w niewielkim stopniu mające cokolwiek wspólnego z zaspokajaniem rzeczywistych potrzeb, uwikłane w dyskretną sieć pokus i stymulacji, w momencie transakcji przechodzą ze sfery intymnej biografii pożądań w sferę statystycznej wiedzy oraz władzy nieustannie oliwiącej aparat przymusu konsumpcji. Konsumpcja jako temat gry wirtualnych sił w realizacji Miry i Andrzeja przejawia się jako obraz śladów trans-akcji, jako trans obrazu śladów, jako ślad transakcji obrazów... Alicja Jodko |
przyjemność przed
transakcją
Z a m i a s t Inskrypcje konsumenckiej
aktywności utrwalane na ulotnych kawałkach papieru, które swym zasięgiem
określają obszar biografii zajęty przez codzienność, obszar w którym pamiątkowa
fotografia jest ekscesem. To dzięki niemu niewinne liczby odnajdują swoje przeznaczenie wyroczni przyszłych zysków. W ten sposób niepostrzeżenie biografia faktów nieważnych staje się sprzymierzeńcem milczącego nakazu, który wraca do nas w postaci kolejnej szansy na bycie jeszcze szczęśliwszą/ym. W swej początkowej postaci wspomniana biografia staje się przedmiotem zabiegów władzy mających jeden cel - okiełznać ten matematyczny żywioł i sprawić by stał się skutecznym sojusznikiem w planowaniu nieważnych faktów. Kiedy narzędzia tej władzy/wiedzy wyczerpią się w swych możliwościach wpływania na bieg zdarzeń, powrócą w postaci wiedzy historycznej. Przyjemność przed transakcją to uczucie fantom, wszystko jest tu napiętnowane byciem jakby Podsycana emocja zakupów przesłania udanie fakt, że czynimy to ponieważ czyniliśmy to już wcześniej. [ I INNI.] 2006 |
|