![]() |
Trudno pominąć grupę CAN gdy
mówi się o historii progresywnego światowego rocka. Założona w 1968 przez
pięciu wykonawców była i pozostaje do dzisiaj - obok takich grup jak Faust,
Tangerine Dream, Kraftwerk, DAF i Neu - jedną z największych na firmamencie
niemieckiej muzyki rockowej. Na doświadczenia i przygotowanie muzyczne wszystkich muzyków grupy składały się studia muzyki klasycznej, współczesnej, jazzu, bluesa oraz fascynacja muzyką folk wielu regionów świata. Gdy wiele innych tzw. super grup z tamtej epoki, takich jak Emerson Lake and Palmer czy Yes, zaplątało się w komponwanie utworów przerośniętych w forme i nasyconych pustą, egoistyczną i erudycyjną techniką grania, CAN w tym samym czasie wybrał drogę kolektywnego muzykowania i komponowania. Pozwoliło to na pierwsze pionierskie odkrycia w zakresie przestrzennych brzmień i melodii. Te, wplecione w transowo-polirytmiczne uderzenia synkopowanej perkusji, do dziś stanowią dla słuchaczy wspaniały kalejdoskop wielowymiarowej muzycznej imaginacji, a także otwartą propozycję dla muzyków poszukujacych nowych kolaży brzmienia i rytmu. Niedoceniany podczas swego pierwszego okresu działalnosci, w którym wydał 8 LP, CAN zawiesił swoją działalność w 1979. Ironią losu jest fakt, że już na początku lat 80. liczni brytyjscy wykonawcy post punk /by przytoczyć tylko kilku jak Magazine, Public Image, Peter Shelley (ex Buzzcocks), Jah Wobble/ czy w latach 90. holenderski, legendarny The Ex i ameykanski Tortoise, byli zauroczeni brzmieniem grupy CAN, a jej muzyka stanowiła wielką inspirację w ich twórczości. Stavros Saroulakis |
|
| <<< |