Yorkshire Sculpture Park - idea otwartej galerii
Rzeźba eksponowana w muzeum, pokazywana w
galerii, rzeźba zdobiąca parki, to rzeźba, po której tylko ślizga się spojrzenie
widza. Brak interakcji i zaangażowania, brak dialogu między widzem, a rzeźbą.
Rzeźba, którą można dotknąć, w którą można wejść, doświadczyć jej otwartości
i fizycznej obecności, obecności na "kawałku ziemi, który daje się ogarnąć
jednym rzutem oka", obecności w krajobrazie, sugerującym silne estetyczne
wartości... to Yorkshire Sculpture Park (YSP).
A może przede wszystkim przestrzeń YSP "dzięki, której ograniczenia istnieją
w fizycznym świecie a ja mogę być rzeźbiarzem" - stwierdza Eduardo Chillida
pytający o relacje jaka zachodzi pomiędzy materią a pusta przestrzenią, pomiędzy
czymś, co ma fizyczną masę i podlega prawom grawitacji, a środowiskiem, w
którym istnieje. Przestrzeń, która według Michaela Foucaulta "jest fundamentem
jakiejkolwiek formy społecznego życia; przestrzeń jest fundamentem wszystkiego"
"wróciła" wraz z modą, która nastała w latach 60. związaną silnie
z obiektami eksplorującymi przestrzeń i poszukiwaniem nowych rozwiązań, w
których takie słowa, jak "środowisko" czy "rzeźba związana
z miejscem" stały się nowymi, opisującymi faktorami. Rzeźba zaczęła nabierać
cech, które podkreślały jej tendencje do otwierania się i ekspansji. Inną
przyczyną tego stanu rzeczy było to, że niektóre rzeźby nie nadają się do
ekspozycji we wnętrzach - nie wyglądają zbyt dobrze (sic!), albo zbyt silnie
kojarzą się z formami, mającymi często związek z sacrum, a przez to żywiej
odnoszącymi się do form sztuki prehistorycznej, silniej osadzonej w krajobrazie.
A może rzeźby po prostu znajdują się w otwartej przestrzeni, bo artyści tacy
jak Mike Heizer ją lubią: "Pracuje w otwartej przestrzeni, bo lubię ją,
a poza tym jest ona jedynym miejscem, gdzie mogę szczególnie podkreślić fizyczną
obecność rzeźby"
.
Pojawienie się rzeźby na zewnątrz ma swoje źródło także w wielkiej różnorodności
form współczesnej sztuki, wśród której nie sposób pominąć rzeźb projektowanych
od samego początku do prezentowania na zewnątrz, a także w świadomym dostrzeżeniu
tego, że przestrzeń zewnętrzna charakteryzuje się oczywistym brakiem ograniczeń.
Można skwitować to w prostym stwierdzeniu: przestrzeń zewnętrzna, jest przestrzenią
bez ścian i sufitu.
Yorkshire Sculpture Park jest niewątpliwie wiodącym parkiem rzeźby w Wielkiej
Brytanii świadomie realizującym koncepcję otwartej galerii.
[J.Sz.]

Jakub Szufnarowski, młody historyk sztuki przebywający aktualnie na stypendium w YSP przedstawi w Entropii idee leżące u podstaw jego funkcjonowania ilustrowane bogatym materiałem rzeczowym /zdjęcia, teksty etc./
foto:J.Sz

