Skala obecności form geometrycznych w otoczeniu człowieka, szczególnie tego zamieszkującego obszary zurbanizowane jest olbrzymia. Elementarne figury takie jak koło, kwadrat, trojkąt, linia oraz nieograniczona ilośc ich pochodnych, są kształtami definiującymi specyficzny krajobraz, który towarzyszy mu przy wykonywaniu każdej niemal czynności. Począwszy od okręgów talerzy, kwadratów stołów czy okien, poprzez trójkaty dachów po linie sieci energetycznych czy trakcji tramwajowej - niemal każdy przedmiot skonstruowany jest z wykorzystaniem utylitarnej natury euklidesowych elementów. Właśnie w tych codziennie rejestrowanych obiektach, tworzących bezwiednie harmonijne i silnie oddziałujące układy, Rita Gabrowska - autorka malarskich kompozycji, odnajduje bogactwo geometrycznych form, z których buduje swoje abstrakcyjne przaestrzenie. Inspirowane elementami otoczenia kompozycje malarskie Rity nie sa bynajmniej bezposrednim odwzorowaniemich kształtów i proporcji. Figury geometryczne w sposób niemal obsesyjny "zczytywane" z otaczających ją przedmiotów sa tylko elementami prowokującymi do tworzenia własnych przestrzeni, pozbawionych detali rzeczywistosci materialnej, przestrzeni niczego nie przedstawiających, nie opowiadających, nie znaczących...
Te "Obrazy bez znaczenia" - komponowane za pomocą stale powiekszającego sie alfabetu "czystych" form są wyrazem fascynacji pięknem geometrycznego porządku oraz przekonania o jego fundamentalnej roli w funkcjonowaniu przedmiotów i zjawisk makro i mikroświata.

>>>

<<<