
Skala obecności form geometrycznych w otoczeniu
człowieka, szczególnie tego zamieszkującego obszary zurbanizowane jest olbrzymia.
Elementarne figury takie jak koło, kwadrat, trojkąt, linia oraz nieograniczona
ilośc ich pochodnych, są kształtami definiującymi specyficzny krajobraz, który
towarzyszy mu przy wykonywaniu każdej niemal czynności. Począwszy od okręgów
talerzy, kwadratów stołów czy okien, poprzez trójkaty dachów po linie sieci
energetycznych czy trakcji tramwajowej - niemal każdy przedmiot skonstruowany
jest z wykorzystaniem utylitarnej natury euklidesowych elementów. Właśnie
w tych codziennie rejestrowanych obiektach, tworzących bezwiednie harmonijne
i silnie oddziałujące układy, Rita Gabrowska - autorka malarskich kompozycji,
odnajduje bogactwo geometrycznych form, z których buduje swoje abstrakcyjne
przaestrzenie. Inspirowane elementami otoczenia kompozycje malarskie Rity
nie sa bynajmniej bezposrednim odwzorowaniemich kształtów i proporcji. Figury
geometryczne w sposób niemal obsesyjny "zczytywane" z otaczających
ją przedmiotów sa tylko elementami prowokującymi do tworzenia własnych przestrzeni,
pozbawionych detali rzeczywistosci materialnej, przestrzeni niczego nie przedstawiających,
nie opowiadających, nie znaczących...
Te "Obrazy bez znaczenia" - komponowane za pomocą stale powiekszającego
sie alfabetu "czystych" form są wyrazem fascynacji pięknem geometrycznego
porządku oraz przekonania o jego fundamentalnej roli w funkcjonowaniu przedmiotów
i zjawisk makro i mikroświata.