fot. Mira Boczniowicz, Mariusz Jodko

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ta strona wymaga zainstalowanego pluginu Flash w najnowszej wersji.

Art'n'Scroll | Art'n'Scroll

sztuka w ruchu na nośnikach cityscroll | art in motion on the cityscrolls | 7-31.12.2016

_________________

[scroll down for english text]
_________________


artyści | artists
Mira Boczniowicz, Bożena Grzyb-Jarodzka, Barbara Kozłowska, Bogusław Michnik, Beata Rojek, Urszula Wilk

idea:
Mariusz Jodko

kuratorzy | curators
Alicja Jodko, Mariusz Jodko | Galeria Entropia

identyfikacja wizualna projektu | visual ID
grafika | graphic: Mira Boczniowcz
projekt | design: Mariusz Jodko

_________________

lokalizacja | locations
city scrolls, przestrzeń miejska Wrocławia, ulice:
city scrolls, space of City Wroclaw, streets:


1.Mira Boczniowicz
„Za wcześnie za późno”, grafika cyfrowa, 2016
Żmigrodzka / Kasprowicza
51.135500, 17.036833

2. Bożena Grzyb-Jarodzka
„Bożena”, akryl na płótnie, 1995
Wyszyńskiego / Prusa
51.119444, 17.051000

3. Barbara Kozłowska
„Bez tytułu”, poezja konkretna, 1971
Grabiszyńska / Zaporoska
51.102028, 17.012833

4. Bogusław Michnik
„Fragment większej całości”, poezja konkretna, 1969
Braniborska / Trzemeska
51.111428, 17.012163

5. Beata Rojek
„Fala”, rysunek wektorowy, 2016
Legnicka / pl. Strzegomski
51.112611, 17.007056

6. Urszula Wilk
Praca z cyklu „Mój prywatny obszar chronionego krajobrazu”, olej na płótnie, 2012
Dworcowa / Piłsudskiego
51.099583, 17.038861

________________


zdarzenia towarzyszące | warsztaty | spotkania edukacyjne
accompanying events | workshops | educational meetings

Ewa Błaszak, Zuzanna Wollny


Muzeum Współczesne
8.12. godz.18.00
10.12. godz.16.00

Stowarzyszenie Żółty Parasol /ul. Prusa/
7.12. godz.18.00

Dworzec Gł. /pomieszczenie na 1 piętrze/
10.12. godz.12.00

________________


art [ang] sztuka
scroll [ang] zwój, przewijać
Art’n’Scroll ?

Czym w istocie jest nośnik „city scroll” ? To współczesna forma starożytnego medium – zwoju papirusu, pergaminu czy papieru, na którym zapisywano, zazwyczaj bogato inkrustując, rozmaite informacje, akty prawne, historie, poezję...

Zwój w odróżnieniu np. od książki ma jednoznaczną strukturę linearną i nie ma podziału na strony. Stwarza to zupełnie inną przestrzeń wizualną i kompozycyjną.

W projekcie Art’n’Scroll modyfikujemy funkcję standardowego nośnika „city scroll”, który normalnie działa jak zwielokrotniony billboard reklamowy i eksponuje w określonym rytmie kolejne plakaty.

W projekcie Art’n’Scroll wstęga papieru przewija się w sposób ciągły i zatrzymuje się tylko 2 razy przy zmianie kierunku: z góry na dół i z dołu do góry.

Uzyskana w ten sposób ciągła powierzchnia bez podziału na kilka osobnych plakatów wykorzystana jest na pokaz.

Czym zatem może stać się „city scroll”: ekranem do prezentacji pionowego i długiego obrazu, medium dla papierowego „filmu” albo „animacji”, nośnikiem dla wizualnej i werbalnej narracji? Trudno przesądzać, ale wydaje się, że jako medium jest w stanie spełniać różnorodne funkcje.

Traktujemy „scroll” jako nowe medium wizualne i testujemy różne warianty formalne. Jak każdy eksperyment próba ta niesie ze sobą pewne znaki zapytania. Czy efekt końcowy jest równie dobry jak same składniki? Jak nieoczekiwana zmiana funkcji nośnika reklamowego wpływa na „krajobraz” okolicy, jak postrzegają to przechodnie i mieszkańcy?

Większość spośród 6 prezentowanych prac została zaadaptowana do tego medium, dwie powstały z myślą o nim. Wybraliśmy prace znakomitych artystów – takie, które wykazują zbieżność z naturą „scrollingu” (przewijania), mają właściwości kinematograficzne bądź mogą dać w przybliżeniu efekt animacyjny (ruchu).

Historyczna analogia tekstowa na wstępie okazuje się nieprzypadkowa bowiem w projekcie tym prezentowane są 2 prace z kręgu poezji konkretnej: „Bez tytułu” Barbary Kozłowskiej (1971) i „Fragment większej całości” Bogusława Michnika (1969). Ruchome obrazy malarskie to dzieła Bożeny Grzyb-Jarodzkiej („Bożena”, 1995) i Urszuli Wilk (praca z cyklu „Mój prywatny obszar chronionego krajobrazu”, 2012). Najnowsze prace, zaprojektowane specjalnie na pokaz to „Fala” Beaty Rojek i „Za wcześnie za późno” Miry Boczniowicz.

Przez 3 tygodnie 6 nośników reklamowych nie reklamuje niczego, staje się dziełem sztuki dla przechodniów, „przejezdnych” i mieszkańców miasta. Natomiast dla mieszkańców okolicznych podwórek te ruchome wystawy będą okazją do uczestnictwa w spotkaniach i warsztatach edukacyjnych przewidzianych na czas „przewijania się” publicznej ekspozycji. Warsztaty połączą prezentacje zagadnień n.t. funkcjonowania sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej z praktycznymi działaniami dla dorosłych i dla dzieci. Należy zaznaczyć, że w efekcie końcowym nie wszystko jest domeną samych dzieł, potrzebna jest interakcja i ćwiczenie widzenia.

________________

Projekt realizowany w ramach: Wrocław ESK 2016 - Wejście od podwórza
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego





strona projektu:
www.artnscroll.pl

________________

biosy

_____

Mira Boczniowicz (ur. 1973) artystka i wykładowca akademicki. Studia na ASP we Wrocławiu na Wydziale Grafiki w pracowniach Grafiki Artystycznej prof. Andrzeja Basaja i Malarstwa prof. Andrzeja Klimczaka - Dobrzanieckiego (2000).
Wypowiada się przy użyciu języka wizualnego wykorzystując zróżnicowane techniki: wideo, grafikę, instalację i performance. Realizuje projekty związane z problematyką przestrzeni publicznej, cielesności i struktur w ich aspekcie symbolicznym, historycznym i medialnym. Stosuje strategię krytyczną, coraz częściej są to interwencje poza obiegiem instytucjonalnym. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
_____

Bożena Grzyb-Jarodzka
Urodzona w 1959 roku we Wrocławiu. Dyplom uzyskała w 1984 na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby wrocławskiej PWSSP w pracowni prof. Konrada Jarodzkiego.
Wraz z grupą przyjaciół, studentów z roku współtworzyła grupę LUXUS z którą współpracuje i wystawia do dziś. Zajmuje się malarstwem, grafiką, projektowaniem wnętrz oraz wszelkimi formami działalności artystycznej generowanej przez grupę LUXUS.
W malarstwie interesuje ją głównie portret. Często punktem wyjścia dla obrazów jest fotografia, kadr filmowy, zdjęcie reklamowe a inspiracją ludzie, ich emocje, uczucia i marzenia.
Cykle malarskie: Znajomi i Przyjaciele, Gwiazdy, Udane pary, Ulubieni artyści, Grupa Luxus.
_____

Barbara Kozłowska urodziła się 04.12.1940 w Tarnobrzegu – zmarła 27.12.2008 we Wrocławiu. Studia w Państwowej Wyzszej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu w latach 1959 – 65 (malarstwo architektoniczne). Uprawiała malarstwo, rysunek, rzeźbę, poezję konkretną, performance i instalacje artystyczne, video. Uczestniczyła w najważniejszych pokazach i inicjatywach polskiej neoawangardy jak n.p. Sympozjum Plastyczne – Wrocław'70, Plener w Osiekach 1970, Wystawa "Sztuki Pojęciowej" w Galerii pod Mona Lisą we Wrocławiu 1970; "Zjazd Marzycieli" w Galerii EL w Elblągu 1971, "Wystawa Polskiej Sztuki Współczesnej – Atelier'72" w The Richard Demarco Gallery w Edynburgu w Szkocji ; Sympozjum "Sztuka i konkret", Wrocław 1979; Refleksja konceptualna w sztuce polskiej, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 1999. Współpracowała z galeriami alternatywnymi m.in. Katakumby, Zakład nad Fosą, Ośrodek Działań Plastycznych i "X" (iks) we Wrocławiu, Galeria Działań i U Dłużniewskich w Warszawie, Galeria PI w Krakowie. Uczestniczyła w ruchu kultury niezależnej w latach 1981 – 89. Od 1967 r. (Bajkał, Syberia) do 1990 r. (San Francisco, Kalifornia) realizowała swój program podróży i "Akcji morza i pięciu kolorowych stożków" na brzegach mórz i oceanów jako "Ideę Linii Granicznej". We Wrocławiu w latach 1968 – 1981 prowadziła własną niezależną Galerię Babel w swojej pracowni. Prace w zbiorach Muzeum Modern Art w Hunfeld w Niemczech, Centro Cultural w Sao Paulo w Brazylii, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu i w zbiorach prywatnych.
_____

Bogusław Michnik (ur. 1945), poeta, fotografik, animator kultury. Autor kilku tomików poezji, kilkunastu wystaw poezji konkretnej, uczestnik wielu zbiorowych wystaw sztuki współczesnej (m.in.: „Biennale Sztuki Młodych”, BWA w Sopocie, „CDN”, Most Poniatowskiego w Warszawie, „Trzcianka ’76”, Galeria Współczesna w Warszawie, „Teksty wizualne”, Galeria Labirynt w Lublinie, Dzikie Pola, Muzeum Współczesne we Wrocławiu ), inicjator różnorodnych zdarzeń artystycznych. Od 1959 roku mieszka w Kłodzku. Właśnie tam w latach 60 i 70 odbywała się słynna Kłodzka Wiosna Poetycka, na której spotykali się poeci różnych generacji i stylów. W 1976 roku w Kłodzkim Domu Kultury odbyła się I Ogólnopolska Wystawa Poezji Konkretnej. Bogusław Michnik był aktywnym uczestnikiem tego ruchu. Prace z zakresu poezji konkretnej znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi i Muzeum Współczesnego we Wrocławiu. Za poezję konkretną otrzymał nagrody m.in. Juliana Przybosia i Mirona Białoszewskiego (1967 r.). Odznaczony m.in. Odznaką Za zasługi dla Kultury Polskiej.
_____
Beata Rojek
Urodzona w 1985 r we Wrocławiu. Artystka wizualna Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i obrazem ruchomym, tworzy wielkoformatowe murale.

„Myśl to forma odczuwania”, natomiast sztuka jest dla mnie niezbędnym elementem do jej zaistnienia. Moim celem jest próba przetransferowania myśli na język bardziej bezpośredni - obraz. Poznanie będące czystym odczuwaniem form.
_____

Urszula Wilk – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w pracowni malarstwa Prof. Zbigniewa Karpińskiegi i Prof. Stanisława Kortyki. Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatka Nagrody Główniej na I Pokonkursowej Wystawie Malarstwa im. Eugeniusza Gepperta i stypendystka The Pollock-Krasner Foundation z Nowego Yorku, USA.
W roku 2014 – Nagroda Główna – za najlepszą wystawę roku 2013 – ZPAP; 2015 – Grand Prix– Biennale Shenzhen, Chiny.
W 2012 roku, podczas pobytu rezydyncyjnego w Chinach, artystka zrealizowała wystawę "Linie" w Shangyuan Art Museum a także cykl prac na papierze chinskim „Niewysłane listy z Pekinu”. Cykl ten był prezentowany na wystawie indywidualnej w Galerii Entropia a obecnie znajduje się w zbiorach Zachęty Dolnośląskiej.
Prace artystki znajdują się również w zbiorach Muzeum Miejskiego Wrocławia, Shangyuan Art Muzeum, Chiny, Shenzhen Luohu Art Museum, Shenzhen, China, Zbiory Sztuki miasta Dudelange, Luxemburg.



Art’n’Scroll
art in motion on the cityscrolls

artists:
Mira Boczniowicz, Bożena Grzyb-Jarodzka, Barbara Kozłowska, Bogusław Michnik, Beata Rojek, Urszula Wilk

idea:
Mariusz Jodko

curators:
Alicja Jodko, Mariusz Jodko | Entropia Gallery

location:
city scrolls, Wrocław city space

when:
7-31/12/2016

accompanying events | workshops | educational meetings
1– 20/12/2016

Project carried out as part of: European Capital of Culture Wrocław 2016 – Backyard Door
Financed by the Ministry of Culture and National Heritage

_________________



What in fact is a “city scroll”? It is a contemporary form of an ancient medium – a scroll of papyrus, parchment or paper where different information, legal acts, stories and poetry were recorded and usually richly encrusted.

Unlike e.g. a book, a scroll has an explicitly linear structure and is not divided into pages. That creates a totally different visual and compositional space.

In Art’n’Scroll project we modify the function of a standard “city scroll” medium which usually acts as a multiplied advertisement billboard and displays subsequent posters in a specified rhythm. In Art’n’Scroll project the paper web scrolls continuously and stops only twice when changing directions: from the top downwards and from the bottom upwards.

The obtained continuous surface that had not been divided into several separate posters is used for the display.

Thus, what can a “city scroll” become: a screen to present a long and vertical picture, a medium for a paper “film” or “animation”, or a carrier for a visual and verbal narration? It is hard to decide, but it seems that as a medium it can perform different functions.
We treat the “scroll” as a new visual medium and we test its various formal variations. Just like all experiments this test involves certain question marks. Will its final outcome be as good as its components themselves? How does this unexpected change in the function of this advertising medium influence the local “landscape” and how do passers by and how do local dwellers perceive it?

Most of the six presented works have been adapted for this medium, whilst two were created especially for this purpose. We selected works by excellent artists – those that are convergent with the nature of scrolling, have cinematographic properties or can provide a more or less animation-like effect (movement).

The historical analogy to text in the introduction has its cause, for this project showcases two works from the field of concrete poetry: “Untitled” by Barbara Kozłowska (1971) and “Fragment of a Larger Whole” by Bogusław Michnik. Movable painting images are works by Grażyna Grzyb-Jarodzka (Bożena”, 1995) and Urszula Wilk (a work from “My Private Protected Landscape Area”, 2012). The newest works, designed especially for this display are Beata Rojek’s “Wave” and Mira Boczniowicz’s “Too Early Too Late”.

For three weeks six advertisement media will not advertise anything but become an artwork for passers-by, city visitors and inhabitants. In turn, for dwellers of the neighbouring courtyards these movable exhibitions will provide an opportunity to involve in educational meetings and workshops planned for the period when these public exhibitions “scroll”. The workshops will combine presentations on how contemporary art functions in public space with practical activities for adults and children. It needs to be noted that not only works themselves are responsible for the final outcome, interaction and exercising seeing things is crucial, too.


_____

biographies

_____

Mira Boczniowicz (born in 1973), an artist and lecturer. She studied at the Academy of Fine Arts in Wrocław at the Faculty of Graphic Arts in Professor Andrzej Basaj’s Printmaking studio and Professor Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki’s Painting studio (2000).
As means of her expression she uses visual language and applies varied techniques: video, graphic art, installations and performance. Mira’s projects refer to issues of public space, corporeality and structures in their symbolic, historical and media aspects. She employs critical strategy, and increasingly often these are interventions outside of the institutional system. She lives and works in Wrocław.
_____

Bożena Grzyb-Jarodzka
Born in 1959 in Wrocław. She graduated the State High School of Fine Arts (PWSSP) in Wrocław, Faculty of Painting, Drawing and Sculpture in Professor Konrad Jarodzki’s studio in 1984.
Together with a group of friends, peer students at PWSSP, Bożena co-funded LUXUS group, and she still continues to cooperate and exhibit with them today. She is involved in painting, graphic art, interior design and all sorts of artistic activity generated by LUXUS group.
In painting it is the portrait that is Bożena’s main area of interest. Often, this is photography, a film frame or an ad photo that becomes a starting point for her paintings, whilst she derives her inspiration from people, their emotions, feelings and dreams.
Painting cycles: Friends, Celebrities, Successful Couples, Favourite Artists, Luxus Group.
_____

Barbara Kozłowska was born on 4th December 1940 in Tarnów – she died on 27th December 2008 in Wrocław. She studied at the State High School of Fine Arts (PWSSP) in Wrocław in 1959-65 (architectural painting). She worked with painting, drawing, sculpture, concrete poetry, performance, art installations and video. As a regular attendant to major exhibitions and initiatives of Polish neo-avant-garde, Kozłowska participated inter alia in Art Symposium – Wrocław’70, Art Plein Air in Osieki 1970, “Conceptual Art” exhibition in “Pod Moną Lisą” Gallery in 1970 in Wrocław; “Dreamers’ Meeting” in EL Gallery in 1971 in Elbląg, “Polish Contemporary Art Exhibition – Atelier ‘72” in The Richard Demarco Gallery in Edinburgh in Scotland; “Art and Concrete” Symposium in 1979 in Wrocław; “Conceptual Reflection in Polish Art” in Contemporary Art Centre, Warsaw 1999. Barbara was also a regular collaborator with alternative art galleries such as Katakumby, Zakład nad Fosą, Ośrodek Działań Plastycznych and "X" (iks) in Wrocław, Galeria Działań and U Dłużniewskich in Warsaw or PI Gallery in Kraków. She was involved in the independent art movement from 1981 to 1989. From 1967 (Baikal, Siberia) to 1990 (San Francisco, California) she carried out her plan of journeys and the “Actions of the Sea and Five Colour Cones” on different sea and ocean shores under her “Border Line Idea” project. From 1968 to 1981 she run her own independent Babel Gallery in her studio in Wrocław. Beata Kozłowska’s works can be found in the collections of Museum Modern Art Hünfeld in Germany, Centro Cultural in Sao Paulo in Brazil, The National Museum in Wrocław and in private collections.
_____

Bogusław Michnik (born in 1945) is a poet, a photographer and a cultural animator. An author of several poetry books and concrete poetry exhibitions, Bogusław took part in numerous group contemporary art exhibitions (such as “Young Art Biennial”, BWA in Sopot; “CDN”, Poniatowski Bridge in Warsaw; “Trzcianka ’76”, Współczesna Gallery in Warsaw; Visual Texts”, Labirynt Gallery in Lublin; “The Wild West”, Wrocław Contemporary Museum ) and initiated different art events. He has lived in Kłodzko since 1959. This is where in 1960s and 1970s the famous Kłodzko Poetic Spring was held, where poets of all generations and styles would meet. In 1976 the Cultural Centre in Kłodzko hosted the 1st Polish Concrete Poetry Exhibition. Bogusław Michnik was actively involved in this movement. His works from the area of concrete poetry can be found in collections of Muzeum Sztuki in Łódź and Wrocław Contemporary Museum. For his concrete poetry he was presented inter alia with Julian Przyboś and Miron Białoszewski’s awards (1967). He also received a medal for his
Merits to Polish Culture.

_____

Beata Rojek . Born 1985 Wroclaw. Visual artist /using different media : painting, motion picture, mural painting and drawing.

“Thought is a form of feeling”, art is, I believe, a necessary element for it to come into being. My goal is to transform thoughts into more direct language - image and to reach cognition based on direct experience of pure forms.
_____

Urszula Wilk. A graduate of the Academy of Fine Arts in Wrocław. In 1986 she received her diploma with honours at Professor Zbigniew Karpiński’s atelier. In 1987 and 1988 Urszula Wilk was a grantee of the Minister of Culture and Art. In 1989 she was awarded with the 1st Prize at the Eugeniusz Geppert Post-contest Painting Ehxibition. And in 1995 she received a grant from The Pollock-Krasner Foundation, New York, USA. Her achievement include more than 50 solo exhibitions and involvement in several dozens of group exhibitions in Poland and worldwide
2013 – exhibition at the City Museum of Wroclaw, organised in frames of a grant from the budget of the Ministry of Culture and National Heritage. In 2014 the 1st Prize – the best exhibition in 2013 in Wroclaw- ZPAP
In 2015 – Grand Prix -International Watercolor Biennale, Shenzhen, China
Works in collection – City Museum of Wroclaw, Poland; Shangyuan Art Museum, Beijing, China, Shenzhen Luohu Art Museum, Shenzhen, China; Collection of the Zachęta Lower Silesian Society for the Encouragement of Fine Arts, Wroclaw, Poland; City Collection Dudelange, Luxemburg
Urszula Wilk's other art events include painting installation Painted Tower,1990, Parachutes, 1991, Lines presented in Shangyuan Art Museum, China, 2012 and at the Airport Wroclaw, 2013.