fot. Mariusz Jodko, Andrzej Rerak

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zuzanna Janin

PIASKI PUSTYNI | SANDS OF DESERT

instalacja | video | rzeźby | installation | video | sculptures

11.12 - 30.12.2015

otwarcie: 11.12.2015 godz. 18:00 | piątek

opening: friday, 11 december 2015, 6 PM

wstęp wolny | admission free



kuratorzy | curators: Alicja & Mariusz Jodko

W wieczór otwarcia:
XXIV spotkanie autorskie z cyklu "Szczyt formy"
XXIV Artist talk / Peak of Form project/
Zuzanna Janin
POMĘDZY. O NIENARRACYJNOŚCI SZTUKI | IN BETWEEN. ON NON-NARRATIVITY OF ART
godz.18.30 | 6.30 pm
koordynacja cyklu | coordination: Karolina Freino

_________________

Tytułowe „piaski pustyni” to językowy mix powstały z nazw popularnych lakierów używanych do samochodu Volvo V70 (sand stone i desert wind). Z karoserii tego modelu wykonana jest rzeźba „VOLVO V70 zamienione w 6 DRONÓW”. 



Rodzinny, bezpieczny samochód przekształcony w bezzałogowe aparaty wojenne to wizualizacja przejścia z epoki samochodów osobowych w epokę dronów - urządzeń latających wykorzystywanych do zabijania, szpiegowania, fotografowania, filmowania i lokacji. Można odczytać to jako metaforę rozpadu społecznych porządków: bezpieczeństwa i wspólnoty rodziny (rodzinne, pakowne kombi) na rzecz zaawansowanych technologicznie śmiercionośnych i szpiegujących urządzeń sterowanych, podobnie jak w grach komputerowych, samotnie i zdalnie znad ekranu komputera.



Instalacji towarzyszy fotografia “Black.Selfie” oraz video „Taniec jako urządzenie mapujące (miasto)”, gdzie figura tańczącej osoby filmowanej z drona, zamieniona zostaje w „urządzenie” do wyznaczania mapy codziennych wędrówek miejskich. Napięcie wytworzone między obrazem radosnego tańca, a perspektywa obserwowania go z niebezpiecznego, potencjalnie śmiercionośnego obiektu stanowią tu dopełnienie wizji współczesności.

Następną pracą jest „Postać z dzieckiem”. Malutka rzeźba obładowanego mężczyzny z dzieckiem na ręku, wykonana z żywicy epoksydowej ustawiona jest na pniu akacji - drzewa „imigranta”, które przywędrowało do Polski w XVI wieku. Jego odmiana „Robinia” dotarła do Polski z Ameryki Środkowej i Północnej w na przełomie XVIII i XIX wieku i doskonale przyjęła się na piaskach Mazowsza.

_________________

Zuzanna Janin. Urodzona w 1964 roku, studiowała na ASP w Warszawie i Ecole Cantonale d'Art du Valais w Sierre (Szwajcaria). Rzeźbiarka, autorka instalacji, wideo instalacji, fotografii i działań performatywnych. Współałożycielka galerii lokal_30. Zajmuje się tematyką miejsca, pamięci i czasu. Głównym motywem jej prac jest wizualizacja nieuchwytnego stanu „pomiędzy”. Artystka transformuje odnalezione w pamięci fragmenty autobiografii i uniwersalizuje je zderzając z pamięcią zbiorową i obrazami powszechnej historii na tle współczesnych problemów społecznych i politycznych.
_________________

Foto: Zuzanna Janin
PIASKI PUSTYNI (VOLVO V70 Transformed Into 6 Drones), 2015