"Nadia I" 180x230 fotografia na płótnie 2007
<<<

wystawa >>>

 

 

 

Joanna Nowek - absolwentka wydziału architektury wnętrz (2004) oraz kursów scenografii i projektowania mebla stylowego (2002) we wrocławskiej ASP, stypendystka programu Socrates-Erasmus (UDPV Bilbao/Hiszpania 2002-2003), artystka mająca w dorobku szereg wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą (Hiszpania, Cypr); pracuje i mieszka na Cyprze. Autorka serii fotomontaży Caravaggio, której pokaz premierowy odbył się w lutym 2005 w Galerii Entropia (seria weszła też w skład wystawy zbiorowej "Miłość i demokracja" w CSW "Łaźnia" w Gdańsku) powraca w najnowszym projekcie "Uśpieni" do zagadnienia recepcji sztuki i funkcjonowania pojęcia piękna, zestawiając i przenosząc reguły rządzące medium fotografii i malarstwa dawnych mistrzów.

 

___________________

Uśpieni

Wystawa kompozycji fotograficznych przedstawiających akt kobiecy inspirowany klasycznymi dziełami malarstwa figuratywnego ludzkiej postaci (Boucher, Velazquez, Gaugin, Manet etc.) z martwymi naturami dawnych mistrzów niderlandzkich (Snyders, Brueghel, Fyt, Heem, Utrecht, Willem van Aelst, Ceruti, Beyeren).

Nagie kobiece ciało, odaliska w wielkim łożu, soczyste owoce, nabrzmiałe warzywa, barwne pióra ptactwa o zmętniałym już spojrzeniu, aksamitna sierść upolowanych zwierząt - wszystko to może zastygnąć w formę piękna uśpioną w obrazie. Zestawiając piękno zmysłowych form materialności i cielesności, autorka uwypukla wspólnotę w estetycznym podejściu do obu wiodących tematów - aktu kobiecego i martwej natury. Jednak jednoczesość tych pozornie bliskich tematów mąci czyste zwierciadło estetycznej kontemplacji piękna. Piękne kszałty wskazują czym są poza ramami obrazów - na stole i w łożu, a kompozycje autorki uzmysławiają funamentalną dwuznaczność estetyki, jej niejawną eschatologię jaką jest użycie i zniszczenie. Przenosząc reguły malarstwa martwych natur na akty kobiece autorka zadaje pytanie o naturę snu piękna i o to, kto jest uśpiony.

[A.J]